وكيل اداره اوقاف در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

وكيل اداره اوقاف در تهرانسازمان اوقاف و امور خيريه سازمان يا سازماني مردمي است كه موقوفات خيريه مردم را جمع آوري و به دست نيازمندان مي رساند. وقف موضوعي است كه در تمام ادوار تاريخي مورد توجه مردم يا دولت و عموم مردم بوده است و پس از پيروزي انقلاب در سال 63، تشكيلات و اختيارات سازمان اوقاف و امور خيريه براي تعيين تكليف تصويب شد. از سازمان امور خيريه
در قانون مدني قواعدي وجود دارد كه در زمينه وقف مورد بررسي قرار مي گيرد. بيع مال موقوفه اي كه وقف شده است وقف خاص است. به همين دليل قانون اداره اوقاف لزوما نبايد توسط شخصي به نام متولي اجرا شود. سازمان اوقاف و امور خيريه به عنوان سازماني كه توسط يك سازمان مردم نهاد حمايت مي شود و نيازمند يك سري قوانين براي پيشگيري از وقوع جرم در اين سازمان است. اين سازمان ساختار و تشكيلات خاص خود را دارد.
در ابتدا سازمان اوقاف معرفي مي شود. امور خيريه و مراكز تشكيل دهنده اين مؤسسه مورد بررسي قرار مي گيرد و در صورت نياز ساختار و وظايف اعضاي سازمان اوقاف و امور خيريه نيز بررسي مي شود و فرهنگ وقف و انجام امور خيريه از مواردي است كه بر آن تأكيد شده است. در تاريخ و فرهنگ حقوقي ايران. سازمان اوقاف و امور خيريه با هدف تأييد و اداره موقوفات بدون متولي و رسيدگي به امور خيريه در سال ۱۳۹۲ تأسيس شد. قانون تشكيلات و اختيارات سازمان حج و اوقاف پس از انقلاب در سال 1342 و با تعيين تكليف سازمان اوقاف و امور خيريه تصويب و تأسيس شد.
بر اساس تبصره 1 اين قانون، انتخاب رئيس سازمان به عهده وزير فرهنگ و ارشاد است و چنانچه سرپرست از سوي ولي قانوني براي انجام اين امور مجاز باشد، منوط به اجازه سازمان است. ولي قانوني و اين سازمان فقط مسئول اداره و موقوفات است كه متولي آن نيست. وظيفه اين سازمان مد نظر است و موارد زيادي وجود دارد كه اداره اماكن مذهبي اعم از مساجد و امور موسسات دولتي و انجمن هاي خيريه به اين نهاد محول مي شود.
حدود وظايفي كه در چارچوب حفظ سازمان اوقاف و امور خيريه است. طبق ماده يك اين قانون به دو بخش تقسيم مي شود. اداره امور موقوفه اي كه متولي موقوفه يا مالك آن مجهول است و به عهده سازمان اوقاف و امور خيريه است وقف خاصي است كه اگر مصلحت وقت معين باشد يعني در حس نثر و پسوند يعني نسل هاي بعدي در قالب وظيفه سازمان اوقاف و امور خيريه و حل و فصل اختلافات بين غفلت شدگان و مداخله ولي قانوني است.
امور اماكن مذهبي اسلامي كه ترتيب خاصي براي اداره آنها مشخص نشده است و تعيين متولي براي اداره اين اماكن در چارچوب وظايف سازمان اوقاف و امور خيريه است. در مورد مؤسسات و انجمن هاي خيريه كه توسط دولت يا ساير مراجع ذيصلاح تأسيس مي شود و رسيدگي به امور آنها نيز در چارچوب وظايف موقوفات است. اداره موسسات و انجمن هايي كه به تشخيص دادستان فاقد صلاحيت هستند با تشخيص و تكليف دادگاه يا دادسرا ذيصلاح در صورت نداشتن نازل يا عدم صلاحيت آنها در اموري كه نازل فاقد صلاحيت است. پيش بيني كنيد در زمينه قبرستان هاي متروكه اي كه وقف است و متولي خاصي ندارد و با توجه به اينكه قبرستان ديگري در آن شهر ندارند فعاليت كنند. دفن متوفي در آنجا نياز به مراقبت دارد. كمك مالي در زمينه نشر معارف اسلامي و از ديگر وظايف اوقاف و امور خيريه، نظارت بر امور خيريه و هر وجهي است كه به عنوان وقتي براي امور عام المنفعه اختصاص مي يابد.مراكز تشكيل يا سازمان اوقاف و امور خيريه به سه بخش عمده تقسيم مي شود. سازمان هاي مركزي واحدهايي هستند كه مراكز استان ها و مراكز تشكيل دهنده موسسه خيريه در سطح كشور هستند. تمامي اين موسسات زير نظر سازمان اوقاف و امور خيريه كل كشور وظايف خود را انجام مي دهند. ساختمان مركزي اصلي ترين اداره اوقاف تهران است و مراكز استاني ساير شعب اداره اوقاف در مراكز استان ها و شهرستان هاي ديگر فعاليت مي كنند.
امروز 47 اداره استاني و 256 نماينده سازمان اوقاف و امور خيريهدر كشور در حال فعاليت هستند. واحدهاي وابسته به سازمان اوقاف كل كشور حوزه نظارتي هستند كه به دو گروه كلي علمي، فرهنگي، توليدي و اقتصادي تقسيم مي شوند. براي انجام وظايف سازمان امور خيريه لازم است واحدهاي تابعه متعلق به دانشكده هاي علوم قرآني، انتشارات و نه صندوق عمران وقف و شركت هاي كاشي سنتي گوهرشاد و درآمد حاصل از موقوفات و مردم باشد. امور؛ او در اين شركت ها و در اين سازمان هاي عمومي پول خرج مي كند.





:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: